Skip links

Kuro lygio matavimas

Kontekstas

DALINKIS

Dyzelinis lokomotyvų kuras sudaro didelę dalį visų išlaidų geležinkelio pramonėje. AB ,,Lietuvos Geležinkeliai” (LTG) ieško efektyvių būdų sumažinti sunaudojamo kuro sąnaudas. Šiuo metu nėra galimybės išmatuoti ir stebėti dyzelinio variklio efektyvumą bei kuro suvartojimą realiu laiku.  Taigi, didėjančios dyzelinio kuro kainos, galimos vagystės iš kuro bakų ir griežtesni aplinkosauginiai reikalavimai verčia geležinkelio pramonės įmones rimčiau atsižvelgti į šią opią problemą. Našus lokomotyvų kuro sąnaudų valdymas gali leisti geležinkelio pramonės įmonėms pasiekti sėkmingus rezultatas. Rinkoje turi būti sprendimas, kuris leistų išmatuoti sunaudojamo kuro kiekį realiuoju laiku tiek krovininiuose, tiek keleiviniuose lokomotyvuose. 

Iššūkis

Kokia dabartinė padėtis Lietuvoje?

Metinės LTG kuro sąnaudos siekia net 20 procentų, todėl tiksli kuro suvartojimo apskaita leistų sumažinti energijos kaštus. „Lietuvos geležinkeliai” eksploatuoja daugiau nei 100 įvairių lokomotyvų. Dauguma jų turi didžiulius degalų bakus (apie 7000 litrų, priklausomai nuo modelio), o tai apsunkina matavimo procesą. Dabartinis metodas kiekvieną kartą atliekamas rankiniu būdu, paprasčiausiai matuojant degalų likučius kelionės pabaigoje. Šis senamadiškas kuro lygio matavimo metodas išryškina dar vieną probleminį tašką – duomenų įrašymą ir saugojimą. Šiuo metu informacija apie kuro suvartojimą užrašoma ant popieriaus lapo, o tada ji patenka į bendrą žurnalą su kitais kuro bako duomenimis. Mėnesio pabaigoje visa informacija rankiniu būdu perrašoma (kiekvienos kelionės kuro kiekio ir likučių skaičiavimai kiekvienos kelionės pabaigoje). Pasikliauti pirminiais gamintojų pateiktais duomenimis ir traukinių mašinistų žiniomis nėra pats novatoriškiausias būdas.

Potencialūs iššūkio apribojimai

  • Statiškas ir sudėtingas priėjimas prie lokomotyvo variklio ir kuro bako gali kainuoti daug lėšų ir laiko;
  • Dyzeliniame kure besikaupiantis dumblas ir nuosėdos gali užkimšti kuro bako daviklius;
  • Kuro perdavimo srautas į variklį yra didelis kai traukinys važiuoja, todėl reikia prietaisų, kurie greitai nenusidėvėtų matuojant srautą;
  • Kuro srauto matavimo bandomieji projektai yra labai brangūs, nes prieš montuojant sensorius ar kitą įrangą reikia išpjauti ar kitaip deformuoti kuro baką;
  • Lokomotyvo išėmimas iš kasdien eksploatuojamo lokomotyvų parko gali kainuoti daug kaštų.

Sprendimas

Sumontuoti kuro bako davikliai turėtų leisti automatiškai išmatuoti kuro sąnaudas ir pateikti duomenis tiesiogiai traukinio mašinistui realiuoju laiku sąnaudas, kad nebereikėtų po kiekvienos kelionės matuoti suvartoto kuro kiekio.

„LTG Cargo“ 03

Kuro bako davikliai turi būti paprasti ir greitai sumontuojami, kad traukiniai nebūtų ilgą laiką neeksploatuojami. Be to, davikliai turėtų būti ilgaamžiški ir pritaikyti atšiauriam klimatui.

6585778-678x381

Kuro bako davikliai turėtų būti pritaikyti kitoje rinkoje su senaisiais lokomotyvais, pavyzdžiui, veikiančiais Lietuvoje (patirtis būtų privalumas). Be to, davikliai turi atitikti išmetamųjų teršalų standartus ir būti atsparūs vibracijai bei galimoms kuro nuosėdoms ir dumblui.

Kuro bako davikliai turi leisti užfiksuoti ir įrašyti duomenis tiesiai į duomenų saugojimo platformą.

Skip to content